الجمعة، يناير ٢٥، ٢٠٠٨

لماذا فعلها مبارك؟؟

احلى حاجة في الكون فن الحوار والرد بالادلة على الاخر خصوصا بقى يا معلم لما يكون الاخر ده شريكك في التدوين فانا هااستغل الفرصة عشان ارد على اخر بوست كتبه
اولا يا كوجاك بقى معروف للكل ان مصر اساسا كان عندها خبر بالموضوع وحرس الحدود جاتله اوامر بالتراجع وانهم يعملو عبط والدليل الفلسطنيين اللي هتفو لمبارك وهما داخلين الحدود المصرية وقالو يامبارك ياحبيب فجر فجر تل ابيب والصور تتكلم



الفلسطنيين قامو بتحطيم المعبر دون ادنى تدخل من الامن

عربات الامن لم تتحرك
فرحة شعبية بالتفجير المدبر

اقتصار دور رجال حماس على التنظيم لا الاشتباك مع قوات الامن المصرية

الحانطور لعب دور مهم في نقل البضايع


اول واحد دخل مصر بالموتسكل يعني مصدروش الستات
اشترو كل حاجة سمك وبقر كمان
الصورة دي بتفكرني بالمانيا الشرقية
ودي صورة للعنف المتبادل بين الطرفين


شكر خاص لمنتدى الهندسة الزراعية على الصور ...وهناك وعد بالمزيد



لكن اهم سؤال لماذا تحرك مبارك اخيرا
هو كان مستني الضوء الاخضر من اوربا لفك الحصار
ام انها وسيلة للضغط على اسرائيل
ام يريد مبارك مصالحة شعبه والشعوب العربية

ايه رايكم؟؟

===============================================================

تحديث : رحم الله عزيز صدقي هذا الرجل افضاله على مصر





22 وانت رائك ايه؟:

MerMaid يقول...

ههههههههههههههههه

اصلك يا هيو ضحكتني في تعليقك عندي
بجد والله مش بتريق عليك بس فعلا خوفتني
والنبي تعالي اشرحلي قصدك ايه
ماشي؟؟
--------------------------
مبارك بقي

تصدق انا كنت هعمل بوست اسمه
مبارك..جاني ام مجني عليه؟؟
بس انا ممكن اعتقد انه بيعمل كدة عندا في اسرائيل و في امريكا بسبب المعونة اللي اتنقص منها و بسبب ادانة البرلمان الاوروبي لينا اللي انا شايفه ان مصر تستحق الادانة
المهم
هو عمل كدة عندا بس في الناس الكبار
مش علشان الفلسطينيين ولا علشان المصريين
بدليل انه لم الاخوان كلهم اللي عملوا مظاهرات ضد حصار غزة
الموضوع كبير
مش تقدر تحكم انه مبارك اتغير لمجرد موقف سياسي
:))
تحياتي ليك و لباقي صحابك اللي هنا

Desert cat يقول...

هو احنا لو مش عملنا حاجه نبقى مش عرب ولما نعمل يبقى فى حاجه مدبره
انا مش فاهمه ايه وجه الاعتراض دلوقتى
هو اللى انا شيفاه بصراحة ان دور الحكومة المصرية مشرف

micheal يقول...

برجح أنه عملها نتيجه لضوء أخضر
:)

mariam يقول...

هو فعلا سؤال مهم
نفسى اعرف اجابته
بس اكيد ليه مصلحه فى كده لأن لو كان بيفكر فى مصلحة الشعوب كان فكر مره فى مصلحة مصر

hui mu han يقول...

ميراميد
انا رحت فعلا شرحتلك

هو جايز فعلا يكون عند في الكبار بس احنا اتعودنا ان مبارك مبيهمهوش الكلام ده وبيكر دماغه ليهم

تحياتي ليكي مني وبالنيابة عن اللي معايا

hui mu han يقول...

desert cat

اهلا وسهلا بيكي في المنتدى

الموضوع مش خلف خلاف هو السؤال لما مبارك متعاطف مع اهالي غزة سكت لحد مالموضوع وصل لدرجة ماسوية متحركش ليه من الاول

وبعدين لما يدي اوامر للجنود بالتراجع متبقاش مدبرة


تحياتي ليكي

hui mu han يقول...

مايكل

فعل اده اقوى احتمال لحد دلوقتي
تحياتي

hui mu han يقول...

mariam

اهلا وسهلا بيكي
فعلا مبارك عودنا ان الشعوب العربية والمصرية اخر اولوياته

بس برضه جايز انه خاف من غضبهم

أنا حر يقول...

اعتقد ان الموضوع ملهوش علاقة بالشرف على قد ماهو ليه علاقة بكرامتنا احنا كمصريين مسئوليين عن تأمين حدود دولتنا
انا كان نفسي تبقى المسألة مجرد دخول مصابين بس ونمنع الفلسطينين من الدخول لأنهم ما يستاهلوش
بيفجروا حدودنا وسيبين اسرائيل ولما دخلوا اشتروا بضائع بفلوس مزورة
انا مش ضد الفلسطينيين بس احنا بنتعامل معاهم بجانب انساني وهما للأسف بينسوا معانا جميع انواع الانسانية
تحياتي

Hypatia يقول...

السياسه لعبه ملتويه واعتقد ان المناوشات والاستفزازات الاخيره من اسرائيل واوروبا تجاه حكومه مبارك هى السبب الرئيسي فى رد فعله ده


ميرميد مش معقول بتسالى مبارك جاني او مجنى عليه مش معقول يعني عشان حركه منه مش معروف حتى اسبابها ننسي كل القرف اللى فى البلد لوغزه جعانه ومبارك ساعدها فا مصر فيها ملايين الجوعي اللى مش لاقيين رحمه من حد رغم تعاطفي مع غزه او اى مكان فى العالم يتعرض لنفس الظروف لكن حال مصر خلى قلبي لوح تلج ناحيه اى بلد تانى
لان مفيش عندى اهم من المصريين وخلاص احنا وصلنا لمرحله مينفعش نتعاطف مع حد لازم نبص لنفسنا واهلنا شويه

على باب الله يقول...

مش عارف ليه الصور مش راضية تظهر عندي

---

بس تصدق فعلاً .. مبارك ده - في الحتة دي - مظلوم

ما يفتحش الحدود .. يقولوا أزاي أخوانك يتم حصارهم و أنت ساكت

يفتح الحدود ... يقولوا ده فاتحها مش عشان الأخوة الأعداء في فلسطين .. لكن علشان يعاند مع أمريكا

أو فاتحها بأمر أوروبا .. اللي أنا مش فاهم أصلاً .. أصحاب وجهة النظر دي قصدهم أيه أساساً ..

هي أوروبا مش كانت ( وحشة ) و بتحب إسرائيل ؟؟؟

--------

hui mu han يقول...

حر
انا اختلف معاك ان كرامتنا اتهانت لان الكل عارف اننا قادرين نحمي حدودنا
فكرامتنا مصانة وادينا استضافناهم شوية وافتخرنا بكدة وبعد كدة رجعو بالذوق واللي تنح ورناه العين الحمرا

تحياتي

hui mu han يقول...

نسرين
اولا اهلا بيكي في مدونتي المتواضعة
انا اشك ان مبارك عنده جراة رد الفعل بس برده ده احتمال وارد اوي
شكرا ليكي

hui mu han يقول...

على باب الله
هي مشكلة الصور دي فعلا من عندك انا اتاكدت من الموضوع ده


لا احنا مش ظالمينه احنا مستغربين منه ده للاسف هو عودنا عل شئ فلما يعمل عكسه طبيعي اننا نستغرب
شكرا ليك

micheal يقول...

لقد عدت من جديد يا صديقي العزيز
تحياتي و شكرا لك

EGYPT EYES يقول...

الفلسطنين قاموا بالفعل وكل ماقام به مبارك هو رد فعل فهو غير قادر على تحمل مسؤولية مواجهه مباشره يسقط فيها فلسطنين
تحياتي

ahmed mefrh يقول...

السلام عليكم
تحياتى اليك اخى و الى تحليلك الذى اصاب كبد الحقيقه
و لى تحليل فى مدونتى عن هذا الموضوع ايضا يشترك معك فى الكثير من النقاط
تحياتى ابو مفراح

Hedaya Al Haj يقول...

هو فعل ذلك لانه يعلم بانه لا يستطيع ان يقف في وجه الشعب المصري الذي كان سيحتقره اذا لم يسمح لنا " الفلسطينيين " بالدخول
هذا من جهة ، من جهة اخرى . قوة الشعب الثائر كانت قوة لا تجابه . فمتى ثار . لن يستطيع احد الوقوف في طريقه .

تحياتي لك\\

hui mu han يقول...

مايكل
رجعوك دي فرحة لينا احنا حمدالله على السلامة

hui mu han يقول...

egypt eyes
انا اختلف معك فرد الفعل كان يستطيع القيام به مبارك ودون اسقاط اي احد فانت في مصر لا تملك اكثر من عساكر الامن المركزي

hui mu han يقول...

ابو مفراح

ياريت تقولي اسم الموضوع بصراحة دورت ومش عارف اقصدك انهي موضوع

hui mu han يقول...

عروبة

انا بقى مصري وعارف الراجل ده ولا بيخاف منا ولا بيعمل لنا حساب لاننا ملهيين في اكل العيش

اما ثورة الشعب فزي ماقلت لايجبت ايس كان ممكن يتصد بسهولة _اسئل مجرب _عصيان الامن المركزي دي ممكن يستخدمها ضد اي حد واسئل السودانيين