الاثنين، نوفمبر ١٩، ٢٠٠٧

عوامة البلد



هل سالت نفسك مرة لماذا يتعلق الطفل بعوامته ولا يطيق الفراق عنها حتى على البر ؟؟

السبب بسيط جدا لان الطفل يرى في عوامته حماية له من غدر البحر العميق خصوصا بعد ان يستمر الاب في اقناعه انه طالما تمسك بعوامته اصبح بعيدا عن شرور اليم اللعين (طبق بقى الكلام ده على بلدك).....لطلما ادعى اعلام الحكومة ان مبارك هو العوامة التي تنقذنا من دول الخارج الذين لا يهنـأ لهم بال الابعد ان يحيكو لنا المصائد لذلك تعلق الشعب عند بدء حكمه بذلك الحاكم العاقل الذي يبعد عن مصر شرور الحرب التي عانتها البلاد لسنين طوال والتفو حول الحكمة الملفقة التي تحمي البلاد من الفتن والارهاب الا اننا غفلنا ووصل بينا الحال ان وجدنا نفسنا وسط البحر العميق والعوامة قد ثقبت بثقب الدهر بعدما انقضت الحجج فا اصبح الناس شيعة بعضهم ينظر الموت والهلاك الوشيك بهستريا مفرطة من الضحك واخرين كذبو ذلك الواقع الاليم ودابو على انتظار امل من السماء ولازالت اكذوبة حماية العوامة تعمي عيونهم ام الباقي منهم وان كانو قلة الا انهم ضربو الماء بيدهم وبداؤ التجديف لعلهم يجدون اليابس وان كان بعيدا عن الامال

من انت في هؤلاء؟

14 وانت رائك ايه؟:

على باب الله يقول...

أنا من اللي متبتين في العوامة !

و بيحاول يلحم الخروم اللي ملياها

أصلي مبعرفش أعوم !!

---

عجبني التشبيه ده

تدوينة جميلة فعلاً

--

hui mu han يقول...

طبعا كل انسان ليه حرية الاختيار بس تفتكر الامير اللي هتستعمله هيلحم الاخرام دي كلها؟

منورني بارائك الجميلة

مواطنة يقول...

تشبيه جميل لكنه صعب... خاصة الناس اللى بتعوم دول لعلهم يجدوا اليابس.. و كأنهم مش هايلاقوها

أنا مين ؟؟ أنا التلاتة... بمر بالتلات مراحل..

دلوقتى دلوقتى .. فى الحالة التالتة .. با أجرب أعوم... أو أمسك فى أى حد عوامته سليمة و نساعد بعض فى العوم..

فيه أمل بإذن الله...

hui mu han يقول...

مواطنة
شرفتيني بالزيارة ومنورة

تقريبا كلنا فعلا عشنا التلات مراحل بس انت واقف على انهي مرحلة ده المهم

احيكي فعلا انك خلاص ابتديت تعومي معانا مين عارف مش ممكن نصحى نلاقي نفسنا على شط الامان

مواطنة يقول...

شكرا hui mu han

لكن هو ايه معنى العوم عندك؟؟؟

ممكن توضحهولنا

hui mu han يقول...

العوم في رائي انك تمشي عكس التيار اللي هيرميك وسط البحر اللي بيمثلي الهلاك

على الواقع انك تقفي ضد اخطاء المجتمع والحومة اذا كانو هيوصلونا لحيطة سد ولو بكلمة حتى

غير معرف يقول...

انا دلوقتي في مدرسة سباحة علشان اتعلم العوم

لو حد عايز يتعلم
عنوان المدرسه
مدرسه الليبراليه شارع الديمقراطيه حي الحريه

Prince_of_Darkness يقول...

تصدق اني مابعرفش أعوم...وكمان عندي عقدة من المية...واحنا داخلين على حرب الميةوالناس هاتقطع في بعض عشان شوية مية....واحنا بندور على اللي يخلينا عايشين وسط برك ملوثة مش بحر لأن البحر ده شيء عظيم وانقى من كده...صحيح البحر ده غدار...لكن برده يظل البحر هو الشيء الذي يعطينا أملا للحياة...عشان كده يا سي جس أنا شايف ان تشبيه حكومتنا ودولتنا الموقرة بالبحر العظيم العميق الغدار ده تشبيه ربما ليس في محله لأننا بالشكل ده بنغلط في البحر مش حد تاني....معايا انتوا؟؟؟؟؟؟
شكرا!!!!ولسة

hui mu han يقول...

kojak
ليه كده فضحت اسم المدرسة بس يلا خلينا نعرف الناس احسن مدرسة لتعليم العوم

hui mu han يقول...

Prince_of_Darknes
فعلا البحر مش شئ حقير ولا الغدر اللي هو سمة فيه تجعلنا ننظر ليه نظرة تشاؤمية لكن انا كان قصدي من التشبيه الناس اللي بتلاقي نفسها وسط البحر ومش عرفه تعمل ايه والبحر مش السبب اعتمادهم على العوامة وغفلتهم هي اللي وصلتهم لكده

أنا حر يقول...

تشبيه جميل حقيقي بس انا اختارت العوم بعيد عن العوامة لأنها مش بس مليانه خروم دي كمان بقى جواها حجارة بتنزلنا لتحت وبتغرقنا بسرعة
تحياتي

MerMaid يقول...

بجد تشبيه رائع ....انا بقي مبحبش العوامات المصرية ..و مبحبش فريق الانقاذ بتاع البلد دي

نفسي يتغير بقي ..لانه شايف الناس بتغرق و مبيسالش عنهم

لكن انا عندي سؤال

يعني ايه ليبرالية في نظركم ؟؟؟

تقبل مروري علي مدونتك الرائعة

و اكثر من رائعة

و اتفضل بزيارتي

في مدونتي المتواضعة

hui mu han يقول...

حر
فعلا عندك حق العوامة ابتدت تسحبنا للقاع ولا زم فعلا نعوم بعيد عنها
منور

hui mu han يقول...

اده هو احنا عندنا فرقة انقاذ انا بتخيل موظف ببطن كبيرة مطلوب منه انه ينقذني
الليبرالية بالنسبالي فكر سياسي مؤمن به مش اكتر لكن انا واحد مصري مسلم عادي

مرورك على المدونة شرف لينا احنا